Jdi na obsah Jdi na menu
 


Horský autobus Tatra 500 HB

12. 2. 2020

 

 

 

 

 

 

Křest historického horského autobusu TATRA 500 HB (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

 

 

 

Tatra 500 HB, autobus původně určený do složitých podmínek v horských oblastech byl společný projekt podniků Karosa Vysoké Mýto a Tatra Kopřivnice. Tehdy se jednalo o velmi revoluční projekt, kdy byla poprvé použita samonosná karoserie, tři nápravy a zástavba motoru do zadní části. První projet nového autobusu spatřil světlo světa již v roce 1948. Škoda, že po prvních zkouškách v roce 1954 bylo upuštěno od použití tatrováckého podvozku s výkyvnými polonápravami a byly nahrazeny pevnými nápravami Praga, které nebyly šťastným řešením. V letech 1954 až 1957 bylo vyrobeno více než 500 horských autobusů s pevnými nápravami, neprovázela je však příliš dobrá pověst, neměly dobré jízdní vlastnosti a byly častým zdrojem poruch. Velká většina z nich byla z provozu vyřazena již v šedesátých letech.

 

 

 

Slavnostní křest autobusu TATRA 500 HB 9. 11. 2019 v Muzeu Tatra 111 v Dobříči (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

 

 

 

 

 

Milan Horka použil pro renovaci karoserii, vrak sériového linkového modelu Tatra 500 HB odhozeného na poli jako včelín, který usadil na podvozek Tatra 138, kde přemístil motor do zadní části. Tady musel poměrně technicky náročně vyřešit „spuštění“ pohonu od motoru do převodového ústrojí. Oproti nákladnímu autu má horský autobus na zadních nápravách pouze jednoduchou montáž kol. Vznikl autobus podle dobových dokumentů, černobílých fotografií a svědectví pamětníků. Je věrnou kopii jednoho ze třech prototypů a je zpracovaný, „vymakaný“ do nejpodrobnějších detailů a dovolíme si tvrdit, že v mnohém překoná originál a to včetně výborných jízdních vlastnosti.     

 

 

 

 

 

 

 

 

Slavnostní křest autobusu TATRA 500 HB 9. 11. 2019 v Muzeu Tatra 111 v Dobříči (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Karel Loprais přijel pokřtít nově zrenovovaný horský autobus TATRA 500 HB (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)

 

 

Tatra 500 HB na podvozku Tatra 138 (foto: Zdeněk Nesveda)