VEGA DRIVERS NAVIGATOR - VEGA - ŠKOLENÍ - 3.DISPO A ŘIDIČI - Milan Lexa - Tankování Paliva
Jdi na obsah Jdi na menu
 


Milan Lexa - Tankování Paliva

9. 3. 2021

 

 

 

 

 

vymluvy.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Ahoj všem,

protože se neustále setkávám s kolegy (v tomto mailu nepadne jediné jméno, ale platí to pro všechny) , kteří z různých důvodů neměří a netankují naftu tak jak mají, a nejsou to jen "čerstvější" kolegové ale mnohdy i ty služebně starší, nedá mi to a musím k tomu napsat "pár" vět.

Těch důvodů, proč to někteří z vás nedělají nebo dělají, ale špatně, je více. Lenost, pohodlnost, neschopnost, hloupost ale někdy i třeba neznalost nebo zapomětlivost.



Jsou v podstatě 2 správné způsoby kde tankovat.


Za prvé, v naprosté většině případů se řídíme podle budgetu. Pokud tak řidič učiní, neudělá nic špatně. A to i přesto, že je v budgetu chyba. Tohle si musí ošetřit kancelář/hlavní dispečink na SBG, aby tam ta chyba nebyla.


Za druhé, i v budgetu tedy může být chyba a řidič to tak i vyhodnotí a natankuje podle pravidel na levnější pumpě. V tomto ohledu vám budiž nápomocna tabulka států (obrázek č. 1 v příloze) podle ceny paliva, která dlouhodobě zůstává plus mínus stejná. Výjimka zatím zůstává v CZ pumpa ONO, která je úplně nejlevnější, levnější už je pouze Vega pumpa na SBG.
Častý případ chyby v budgetu je třeba trasa z Gentu do D. Na budgetu může být někdy napsaná v B pumpa IDS nebo G&V kde má řidič natankovat až do cíle. Pokud tak učiní, neudělá vlastně nic špatně - je to na budgetu. Ale výhodnější je rozhodně natankovat tak, aby jste dojeli na první IDS/Aral pumpu v D a tam dát zbytek. V naprosté většině případů je v Gentu stejně dost nafty, takže se v B ani tankovat nemusí.


Samozřejmě tyto kroky ohledně tankování může řidič konzultovat s dispem.My třeba měli teď busy z I do F, na budgetu bylo natankovat v I na IDS až do cíle, což po konzultaci s dispem bylo změněno na natankování na IDS v I tak, aby se dojelo na první IDS ve F a tam dát zbytek.
To je tedy k místům tankování.

 

 

 

spotreba.jpeg

 

 

 



Teď k měření nafty.

Vynechám tedy téma "spočítání nafty na cestu", protože vzhledem k různým matematickým (ne)schopnostem různých kolegů by to nebylo moc efektivní a v tomto ohledu si musí každý poradit sám.

Budeme se bavit pouze o vozidlech, kde lze fyzicky metrem naftu změřit.
U těch vozidel, u kterých to nejde, se musí řidič řídit palubním počítačem, zkušenostmi a správným úsudkem. Snad jen u Karosy z Mýta víme, že u klasického modelu ujedeme od rozsvícení rezervy 150km,u modelu LE 100km.U obou modelů se dá v klidu najet i o 50km více, ale to už je pro "odvážnější" kolegy.


U jiných nezměřitelných vozidel (Urbanway, Citaro, Lion's City atd.) musí řidič využít výše zmíněného.
Mimochodem u CNG busů je spodní hranice kolem 30 barů na budíku. Chcípá to mezi 15-20 bary.

Tam, kde lze naftu změřit, a není zákazníkem nebo na budgetu určené dané množství nafty na předání (Evobusprotokol, vozidla na Fernetti pro GR, kde se nechává nafta na dalších 100km atd.), tak potom není důvod nechávat v nádržích více nafty než je nezbytně nutné.

U busů to platí pro značky MAN/Neoplan (kromě Lion's City) a M-B/SETRA (kromě Citaro). V příloze na obrázku č. 2 a č. 3 máte tabulky na jednotlivé modely,kde je vidět, kolik litrů je jeden centimetr.MAN/…lan busy mají obsah nádrží napsán u hrdla nádrží.


Trochu specifický je model SETRA LE Bussines (napůl nízkopodlažní) kde je schéma nádrží a počet litrů na jeden centimetr vidět na obrázku č. 4, ovšem při měření nafty u tohoto modelu je obzvláště nutné, aby byl bus v absolutní rovině.

Teď k vozidlům LKW.


Všechna LKW vozidla se mají předávat s hladinou nafty mezi 5-6cm.U vozů Scania, které mají vyšší hladinu mrtvé nafty, kolem 8cm, to platilo pro starší modely, u modelu S to ale asi nebude jinak.
Není důvod předávat vozy s vyšší hladinou než 5-6cm.

Výjimky :
M-B do CZ a Volvo do D - tyto vozy se předávají s množstvím, se kterým je vyzvedáváte, respektive například tahače natankujete na spotřebu 15l/100km (což ve většině případů při 80km/h je reálné) a je vystaráno. Ano, spotřeba může být vyšší, ale pořád zůstane v nádrži dostatečné množství nafty.
Volvo do TR pokud je vezeme do Wörth ROLA/Triest/Fernetti - zde necháváme 70 litrů celkem včetně nafty ve vedlejší nádrži a mrtvé nafty. Pokud auto necháváme třeba na Vega Siezenheim, můžeme nechat v nádrži 5-6cm.

U M-B šasi, které má 2 nádrže a veze se do PANAV Senice na Hané a také u všech MAN, model TGL ze Steyr, je potřeba pohlídat, aby zde nedošlo k přečerpání nafty do vedlejší nádrže (čas od času k tomu dojde). Pokud se tak stane, je potřeba dotankovat, zpátky do hlavní nádrže už se nafta nepřečerpá.

POZOR, to samé se může stát i u MAN tahačů. Je jedno jestli je to starý nebo nový model a jestli z München nebo Niepolomice. U MAN je trochu výhoda, že pokud to řidič sám nezaregistruje (hlídáním ukazatele nafty, průběžným měřením) tak při průjezdu zatáčkami nebo v kopcích se mu na palubce objeví varování "porucha přívodu paliva" nebo tak nějak. V tom případě je v hlavní nádrži kolem 4cm což je ještě hratelné a řidič má čas to řešit, MAN chcípá při 3cm.



O dalších vyjímkách nevím, pokud vy ano, dejte prosím vědět.

Až na nový MAN model, u kterého zatím jistě nevíme, při kolika centimetrech (ani 10cm nestačí) ještě topí nezávislé topení /bufík, tak u všech LKW bufík funguje při 7 a více centimetrech. Není proto potřeba tankovat 10 litrů na topení, jak mnozí z vás s oblibou říkají. Spotřeba bufíku je cca 0,3 litru na hodinu.
Ano, pokud chcete spát v rádiusu 5km od místa předání a topit, tak těch 7cm v nádrži mít musíte.

Jinak výmluva (mimochodem debilní), že v nádrži je sítko, které jde vyšroubovat, ale vy to dělat nebudete, je zcestná. Není to žádný zásah do vozidla, jak opět někteří z vás s oblibou říkají, ale naprosto normální způsob přeměření nafty. Samozřejmě to nemusíte (ani by jste neměli) dělat v areálu fabriky ani na parkovišti před ním, ale třeba na pumpě klidně ano, jen se musí chtít a vytáhnout si z nářadí potřebný šroubovák (ani to není nepovolený zásah do výbavy vozidla, jak už jsem také slyšel). Mimochodem, mnozí z vás nafasovali od firmy krásný multifunkční šroubovák, ale doma se určitě hodí víc, že jo...

Takže závěrem asi takhle - nikdo vás nenutí jezdit s naftou "na krev", jde ale o to, nebýt líní a řádně si měřit naftu a nenechávat si zbytečně velkou rezervu, protože ani v té "stau" nespotřebujete 20 litrů nafty navíc.

Kdyby měla většina z vás možnost a bylo by to reálné, nechat si přebytečnou naftu pro svého domácího plecháčka,nebo kdyby jste jezdili na sebe a platili naftu ze svého, hned by každý předával s 5cm a ani to šroubovací sítko by nevadilo,možná by jste i mrznuli bez bufíka.
Ale jakmile to nejde z vaší kapsy, tak to máte na háku, z cizího přece krev neteče. Uvědomte si, že až budete zase někdo naříkat, že berete méně než jiný kolega za ty samé kilometry, tak je to třeba právě kvůli tomu, že kašlete na tankování a měření nafty.

A nebuďte vztahovační, určitě je spousta z vás, kteří to dělají správně.

Cílem tohoto mailu není někoho nasrat nebo urazit, ale zdůraznit, že v mnoha případech teče nafta úplně zbytečně "do kanálu" a firma, potažmo my, přicházíme o peníze.
Určitě mi to na popularitě nepřidá, ba naopak, zase se bude říkat, co ten kokot či zmrd Lexa vymýšlí.To je mi ukradený, hlavně když to bude mít nějaký pozitivní dopad.

Tak kolama dolů a mějte se fajn

Milan Lexa

 

 

palec-nahoru-zmenseny.jpg